Fedezzük fel a világot a szabadban!

Gyermeknevelési praktikák 2015. október 26.

Séták alkalmával különleges élményekben lehet részünk. A csoda ott van körülöttünk, a gyermekeink pedig segíthetnek abban, hogy felkutassuk minden formáját. Ilyenkor egész más szemmel élhetünk át – mondjuk – egy hétköznapi erdei sétát is… Csak figyeljünk és tanuljunk tőlük!

Csak figyeljünk és tanuljunk tőlük! Ha némi áldozatot vállalva útra kelünk, magunk mögött hagyva a modern élettel járó kényelmet és komfortigényt, s vállaljuk az ismeretlennel járó bizonytalanságokat – mint pl.: ismeretlen utak, szeszélyes időjárás, teli hátizsák, esetleg gyermek cipelése stb., rejtett kincsekre bukkanhatunk.

Kincsek a szabadban

„Sétálunk, és szemlélődünk. Különleges illatok, zajok, színek és formák díszítik a nyugodt erdő világát. A kisgyermek ide-oda szaladgál, és majd átöleli a környezetet annak minden apró részletével. Megáll, fülel, a távoli vonat zakatolását hallgatja, no meg a kutyák elhaló ugatását. Nézi a szellőtől rezgő faleveleket és a suhogó fákat, bokrokat. Egyik percben szalad, a másikban rezzenéstelenül figyel. Odaszalad egy kidőlt fatörzshöz, hogy minden kreativitását bevetve felmásszon rá. Billegve átegyensúlyozik egyik végéből a másikba, anyuka segítségével. Aztán amikor fáradni kezd, anyuka nyakában folytatódhat a kalandtúra.”

Életre kel a képzelet

Gyermekünk mellé guggolva új perspektíva tárul elénk. Hozzájuk „csatlakozva” pedig, akárcsak egy érdekes mese képei a könyv lapjain, az erdő világa is életre kelti képzeletünket. A belül zakatoló gondolatok végre elhallgatnak. Kiszorítja őket a pillanat varázsa. Elsimulnak a vonásaink. Érezzük a csend, friss levegő és a varázs hatását.

Gyermek fejlesztése a szabadban

De nézzük csak, hogyan hat mindez a gyermekre… Minden, ami körülveszi a gyermeket, stimulálja őt. Fejlesztő hatással bír a kavics, bot, falevél, hangya, pocsolya, göcsörtös fa, stb. Azon túl, hogy érdekesek, mozgásra is csábítanak: „Tapogass meg, vegyél fel, mássz rám, ugorj ide, fuss oda!” – hívogatnak. Használjuk ki e drága „kincseket”.

A gyermek első éveiben a legfontosabb, hogy ingergazdag környezetet és megfelelő „játékteret” biztosítunk a számára. Az ingerforrások mellett a szülő is „fejlesztő elem”: óriási motiváció a piciknek, ha mi magunk mutatjuk meg, mit lehet csinálni a természet kincseivel. A kisebb gyermeket – mint jó idegenvezető – kísérhetjük a sétákon, a nagyobb gyermekkel pedig már közös a felfedezés, hisz ő is aktívan bekapcsolódik a feladatokba.

A közös séta tehát a fejlődés komplex lehetőségét kínálja a gyermeknek: fejleszti az érzelmi, értelmi és mozgásképességeken túl a szociális készséget is.

Kreatív séták

A sétákra lehet menni babakocsival, de ha a gyermek már szívesen próbálja a járást, úgy is. Vagy lehet kombinálni: babakocsival indulni, majd néha hagyni, hogy totyogjon és pl. tolja ő a babakocsit. Ha szeretne sétálva nézelődni vagy ide-oda szaladgálni, azt is lehet. Ahogy jól esik neki. Mutassuk meg neki a mozgás örömét. Néha kapjuk fel és cipeljük a kezünkben, vigyük a nyakban vagy a háton. Szaladjunk, pörögjünk, ugráljunk vele. A járás és a futás önmagában kihívás a gyermeknek.

  • Nyáron sétáljunk mezítláb a fűben, homokban.
  • Tavasszal-ősszel gumicsizmában lépkedjünk pocsolyában, sárban.
  • Télen meleg, vízálló csizmában meneteljünk szűz, mély hótakaróban.

Egyedül a biztonságra figyeljünk, és addig sétáljunk, ameddig jól esik neki!

„Terep tippek” a szabadban

  • Másszunk fel nagy kövekre, farönkre
  • Egyensúlyozzunk végig padokon, kidőlt fatörzseken
  • Másszunk végig különböző „akadályok” alatt, pl. alacsony faág alatt
  • Lépkedjünk át egyik kőről a másikra
  • Lépcsőzzünk kézen fogva
  • Ugorjunk le kisebb tárgyakról, had érezze meg a gyermek a magasságot és a mélységet

Minden feladatnál vegyük figyelembe az életkori sajátosságokat, a gyermek képességeit és hangulatát! Maximálisan igazítsuk a kiválasztott gyakorlatokat, variációkat a gyermekhez. Engedjük szabadra a fantáziánkat, és találjunk ki egyedi megoldásokat.

Fokozatok:

  1. minden feladatot mutassunk be először,
  2. próbáljuk meg együtt (ha nagyobb és tud már járni, akkor kézen fogva, ha még kicsi, akkor úgy, hogy kézben van),
  3. próbálja ki egyedül, ha elég nagy és bátor.
Csoba Ildikó
A Gyermeked a személyi edződ című könyv szerzője

 

Partnereink

  • Kelly's Hungary partner
  • BioGaia partner
  • Naturland_logo
  • univer_logo
  • Sonnentherme_logo
  • rossmann_logo
  • RMC_logo2
  • Ringato_logo
  • reckitt_benckiser_logo
  • Penzvero_logo
  • partvonal_logo
  • Mens_Health_logo
  • LG_logo
  • harmat_kiado_logo
  • gyermekmento_logo
  • GSK_logo
  • eva_logo
  • weleda_logo
  • biopont_logo
  • beiersdorf_logo
  • amiotthonunk_logo
  • alma_logo
  • aegon
  • berlin_chemie_logo
  • boiron_logo
  • emmi_logo
  • hellobaby_logo
  • henkel_logo
  • honda_logo
  • kepmas_logo
  • kolping_hotel_logo
  • magyarkonyha_logo
  • magyartermek_logo
  • operahaz_logo
  • otpep_logo
  • philips_logo
  • teva_logo
  • unilever_logo

Promobox
az első pillanattól...